Περί μειοψηφιών..

Οι «εκτελεστές» της διαθήκης του ’68 στα πανεπιστήμια

Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΤΣΙΑΚΑΛΟΥ *

Διαγκωνίστηκαν πρόσφατα για να πρωταγωνιστήσουν στις εκδηλώσεις για τα 40 χρόνια από τον Μάη του ’68. Αφήνοντας να δημιουργηθεί η εντύπωση ότι ήταν κι αυτοί εκεί ή, αν για ένα τέτοιο ισχυρισμό δεν ενδεικνυόταν η ηλικία, ότι είναι οι νόμιμοι κληρονόμοι και οι αυθεντικοί θεματοφύλακες εκείνου του κινήματος της απόλυτης ανυπακοής. Ενός κινήματος, για το οποίο η βία απέναντι σε αντικείμενα ποτέ δεν αποτέλεσε ταμπού.

Διαγκωνίζονται πάλι σήμερα πολλοί απ’ αυτούς για να πρωταγωνιστήσουν στα ΜΜΕ με δηλώσεις ενάντια στη δυναμική διαφωνία των φοιτητών για τον νέο τρόπο συμμετοχής τους στις εκλογές των πανεπιστημιακών οργάνων. Μιλούν για «μειοψηφικές ομάδες φοιτητών» που «καίνε και αρπάζουν κάλπες και κλειδώνουν πανεπιστημιακά κτίρια» και για συμπαραστάτες καθηγητές «σε καταστάσεις παροξυσμού» που «καταπατούν στοιχειώδεις δημοκρατικούς κανόνες». Για να καλέσουν στο τέλος «τις οικογένειες και τους φορολογούμενους να αποδοκιμάσουν και να απομονώσουν όσους πράττουν και καλύπτουν» τέτοια εγκλήματα.

Ομως, ιδιαίτερα οι καθηγητές που κατά τα άλλα επικαλούνται το ’68 θα πρέπει να είναι προσεκτικοί στην επιλογή των χαρακτηρισμών και των επιχειρημάτων τους. Το ’68 οι φοιτητές και οι φοιτήτριες που διέλυαν τελετές «ενθρόνισης» πρυτανικών αρχών ή με «go in», «sit in» και «teach in» έτρεπαν σε φυγή από τις αίθουσες διδασκαλίας τους παραδοσιακούς καθηγητές και έφερναν στην έδρα την αμφισβήτησή τους, κατηγορούνταν επίσης ως «μια μικρή, εξτρεμιστική μειοψηφία» με, δήθεν, «αντιδημοκρατικές έως φασιστικές συμπεριφορές». Γι’ αυτό, άλλωστε, στις 18 Φεβρουαρίου 1968, όταν σε μια μαζική διαδήλωση στο Βερολίνο έκανε την εμφάνισή του για πρώτη φορά ενωμένο το φοιτητικό κίνημα απ’ όλες τις χώρες, το ειρωνικό σύνθημα που κυριάρχησε ήταν «είμαστε μια μικρή, εξτρεμιστική μειοψηφία, χα-χα-χα». Εσπαζε κόκαλα η ειρωνεία του φοιτητικού κινήματος, αλλά μόνο μεταφορικά, ενώ, αντίθετα, οι εκκλήσεις των αντιπάλων του στους «νοικοκυραίους» ν’ αποδοκιμάσουν και να απομονώσουν «τους εχθρούς της Δημοκρατίας» όπλισαν πραγματικά ένα χέρι και οδήγησαν στην απόπειρα δολοφονίας κατά του Ρούντι Ντούτσκε. Ας προσέχουν λοιπόν πολύ όσοι προστρέχουν «στις οικογένειες και στους φορολογούμενους» ως σταθερές αξίες του κατεστημένου κάθε φορά που φαίνεται να διασαλεύονται ο νόμος και η τάξη, γιατί τέτοιες προτροπές αποκτούν μια δική τους δυναμική που κάθε άλλο παρά ευνοεί τη Δημοκρατία.

Και ας κατανοήσουν, επιτέλους, ότι το σημερινό πανεπιστήμιο, που διαμορφώθηκε μετά το ’68 ως «πανεπιστήμιο όλων των ομάδων» της πανεπιστημιακής κοινότητας, έχει βασική αρχή το δικαίωμα των φοιτητών και των φοιτητριών να αποφασίζουν για τον τρόπο συμμετοχής και εκπροσώπησής τους στη διοίκησή του. Η αρχή αυτή βρήκε τότε την έκφρασή της σε όλους τους σχετικούς νόμους των χωρών της Ευρώπης, ενώ προφανώς αμφισβητήθηκε με τον πρόσφατο νόμο στην Ελλάδα. Το αν τα μέλη των άλλων ομάδων του πανεπιστημίου είναι υπέρ ή κατά του τρόπου συμμετοχής που οι φοιτητές και οι φοιτήτριες επιλέγουν, δεν έχει καμιά απολύτως σημασία. Το φοιτητικό κίνημα κληρονόμησε αυτό το δικαίωμα από την προηγούμενη γενιά για να το κατέχει και να το διαχειρίζεται χωρίς όρους και χωρίς κηδεμόνες. Συνεπώς, η κληρονομιά αυτή δεν τελεί υπό την αίρεση κανενός -ούτε φυσικά αυτών που, με ισχυρές πλάτες, εμφανίζονται ως «εκτελεστές» της διαθήκης.

* Καθηγητής και πρόεδρος του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του ΑΠΘ

ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ – 29/05/2008

=> Περί καθολικών εκλογών

Advertisements

~ από justelene στο Μαΐου 31, 2008.

Ένα Σχόλιο to “Περί μειοψηφιών..”

  1. ti paizei me auton ton tsiakalo?..ta xe etoimasei ola me vash to palio susthma gia na vgei prutanhs h den ksero ego ti allo kai twra me to neo susthma ta vrhke mpastounia?

    giauto kai h agwnistikh istorikh anadromh?..

    (quoute)Το αν τα μέλη των άλλων ομάδων του πανεπιστημίου είναι υπέρ ή κατά του τρόπου συμμετοχής που οι φοιτητές και οι φοιτήτριες επιλέγουν, δεν έχει καμιά απολύτως σημασία.

    posh vlakeia kruvetai pisw apo authn thn protash…oi ‘foithtes’ metatrepontai se mia upervatikh ennoia xwris ulikh upostash kai ara san ‘foithtes’ mporei o ka8enas na orisei oti ton sumferei

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: