Some films change you for life

Photobucket
Σήμερα έγραφα αρχαία και χθες κάθησα να διαβάσω στις 23.00… Στις 1.15, κλείνω βιβλία, τετράδια και σημειώσεις και σιγά-σιγά, κρυφά ξεγλιστρώ στο σαλόνι. Ανοίγω την τηλεόραση με το volume σχεδόν στο μηδέν, ίσα ίσα ν’ακούω και ξαπλώνω στον καναπέ. Σε λίγη ώρα αρχίζει μια απ’τις πολύ αγαπημένες μου ταινίες.. «Σεξ, ψέματα και βιντεοταινίες». Μου φαίνεται παράξενο το γεγονός ότι και τις τρεις φορές (μέσα και η χθεσινή) που το είδα ήμουν μόνη, αργά (πολύ αργά) στο σπίτι κι ενώ αυτό μου άρεσε,μετά το έργο έκανα κωλοτούμπες προκειμένου να βρω κάποιον να μιλήσω για την ταινία..

Την πρώτη φορά που είδα το «Σεξ,ψέματα και βιντεοταινίες» εξεπλάγην απ’το γεγονός ότι ένα έργο που του έλειπαν οι σεξουαλικές σκηνές, ήταν τόσο ερωτικό. Όσες φορές το έχω δει μου αφήνει το ίδιο συναίσθημα και πάντα αναρωτιέμαι για το πόσο τέλεια αγγίζει υποσεινήδητα το θεατή. Και αν φανταστούμε ότι βγήκε το 1989, καταλαβαίνουμε πως έφερε την επανάσταση σχετικά με την ηδονοβλεψία στο σινεμά. Σήμερα, θα μπορούσαμε να πούμε πως η ταινία έγινε προφητική ,αφού μέσα σε μια 15ετία ζούμε στον κόσμο της reality τηλεόρασης και των υποκλοπών, έναν κόσμο πιο περίεργο και πιο ηδονοβλεπτικό από ποτέ.. Η ταινία διηγείται την ιστορία τεσσάρων δυσλειτουργηκών ατόμων , με ψυχολογικά κολλήματα γύρω από το σεξ. Η Αnn (Andie MacDowell) και ο John (Peter Gallagher)  ασφυκτυούν σ’ένα χωρίς αγάπη γάμο και εκτωνώνονται εκτός σπιτιού.. Ο μεν John διατηρεί ειδύλλιο με την αδερφή της γυναίκας του , Cynthia (Laura San Giacomo) ενώ η δε Ann παρακολουθεί μια θεραπεία με τη βοήθεια ψυχολόγου. Αν και δεν γνωρίζει για τη σχέση της αδερφής της με το σύζυγό της αντιλαμβάνεται πως κάτι δεν πάει καλά. Ξαφνικά εμφανίζεται ο Graham (James Spader) ,πρώην συμφοιτητής και φίλος του John και αμέσως παρατηρείται μια ένταση στην ατμόσφαιρα μεταξύ αυτού και της Ann. Ο John απ’την άλλη δείχνει να έχει αλλάξει γνώμη για τον παλιό φίλο του, αφού δεν γουστάρει την ειλικρίνιά του και τον διαφορετικό, μινιμαλιστικό τρόπο ζωής του. Όταν,την επόμενη ο Graham και η Ann ψάχνουν ένα σπίτι για τον ίδιο και με μόλις μιας μέρας γνωριμία η Ann του εξομολογείται πως θεωρεί το σεξ ασήμαντο και υπερτιμημένο, αυτός την αποστομώνει λέγοντάς της πως είναι σεξουαλικά ανίκανος, μιας και δεν μπορεί να λειτουργήσει παρουσία άλλου ατόμου. Αργότερα η Ann ανακαλύπτει πως ο Graham «τη βρίσκει» βλέποντας κασσέτες που ο ίδιος έχει μαγνητοσκοπήσει και στις οποίες μιλούν γυναίκες σχετικά με το σεξ. Αυτός είναι ο μόνος τρόπος που μπορεί ο Graham να βρει σεξουαλική ικανοποίηση γιατί μ’αυτό δεν έχει μεν τον έλεγχο των κορμιών τους, αλλά του μυαλού, των μυστικών και των επιθυμιών τους. Το φετίχ του Graham αρχικά σοκάρει την Ann, αλλά ιντριγκάρει την αδερφή της πιο πολύ και από τη σχέση της με το John που στηρίζεται στα ψέματα. Έτσι,η Cynthia αποφασίζει να τον επισκεφτεί και μαζί φτιάχνουν μια κασσέτα..

Το φιλμ είναι γεμάτο από πολύ «έξυπνες» σιωπές και η συζητήσεις παίρνουν διάφορες αποχρώσεις. Η σχεδόν ανύπαρκτη, αλλά παράξενη μουσική είναι το πιο υπόγειο μέσο εστίασης που έχω δει σε ταινία.. Όλα αυτά φέρνουν το θεατή σε προσωπική επαφή με τους ηθοποιούς. Η ξεχωριστή σκηνοθετική προσέγγιση, με την λεπτή χρήση κίνησης της κάμερας δίνουν ένα σχεδόν ηδονοβλεπτικό τόνο στην ιστορία. Ο James Spader πραγματικά λάμπει (είχε κερδίσει και το Βραβείο Καλύτερης Ανδρικής Ερμηνείας στις Κάννες), μετατρέποντας τον χαρακτήρα του σε ένα ενδιαφέροντα, μυστήριο, πολυεπίπεδο τύπο. Οι εκφράσεις του προσώπου του, η γλώσσα του σώματος, οι ματιές του, κάθε τόνος της φωνής του είναι προσεγμένα μέχρι τελευταίας λεπτομέρειας. Αληθινό ταλέντο η Laura San Giacomo, στο ρόλο της κυνικής, σέξι αδερφής, ενώ ο ρόλος της Ann αποτελεί για την Andie MacDowell την καλύτερη στιγμή στην καριέρα της. Ικανοποιητικός σ’ένα πολύ απαιτητικό ρόλο και ο Peter Gallagher. Ειλικρινά, πιστεύω πως χωρίς αυτό το εξαίρετο καστ η ταινία δεν θα ήταν η ίδια.

Η ταινία είναι επίσης πολύ προσωπική, πολύ ρεαλιστική, με όλες τις περιπλοκές της πραγματικότητας που μας κατακλύζουν. Nιώθεις πως παρακολουθείς την ιστορία να ξεδιπλώνεται ακριβώς μπροστά σου. Το φιλμ εστιάζει στους τέσσερις ανθρώπους, που έχουν όλοι προβλήματα όσον αφορά το σεξ, τον έρωτα και τις σχέσεις. Ο Graham δεν μπορεί να κάνει σεξ, ο John καταστρέφει το γάμο και την καριέρα του για το σεξ, η Ann θεωρεί πως είναι υπερτιμημένο και η Cynthia διαλύει τη σχέση της με την αδερφή της εξαιτίας του. Κι όμως, το βασικό θέμα της ταινίας δεν είναι το σεξ. Είναι η οικειότητα και η ειλικρίνεια και τι χρειάζεται για να φθάσεις εκεί μ’ένα άλλο άτομο. Τα ψέματα αποτελούν πάντα εμπόδια. Έτσι το φιλμ μας αποκαλύπτει το θρίαμβο της ηδονής που προσφέρει η ανταλλαγή αληθινών λέξεων, απέναντι στη σαρκική ηδονή που στηρίζεται στο ψέμα. Ο Soderbergh μας παραδίδει μια απ’τις πιο ειλικρινείς, ώριμες απεικονίσεις σχετικά με τα εμπόδια που είναι διάσπαρτα στο δρόμο για την επικοιινωνία και την επαφή με τον άλλο.

Η συνοπτική τελική σκηνή λέει τα πάντα χωρίς διάλογο.Και αυτό περιέχει ειρωνία αν σκεφτεί κανείς πως το όλο έργο δεν είναι τίποτα παραπάνω από μια σπουδή χαρακτήρων που βασίζεται στο διάλογο, η οποία εμπεριέχει μεγάλα ποσά ερωτισμού διάχυτα στο έργο αποδεικνύοντας πως η πιο ερωτογενής ζώνη είναι ο εγκέφαλος. Ο σκηνοθέτης κατορθώνει να τραβήξει μια ταινία πιο ερωτική και από φιλμ με τις πολλαπλάσιες σκηνές σεξ ακόμα δεν κι αν δεν περιλαμβάνει ένα νανοδευτερόλεπτο γυμνότητας, και κατορθώνει να καταστήσει την απλή, οικεία συνομιλία πιο προκλητική από οτιδήποτε παίζεται στις 3.00 στην τηλεόραση.. Δύο σπάνια σημεία σε ταινία.

Advertisements

~ από justelene στο Ιουνίου 2, 2006.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: